Diensten die u als klant van Hoogbegaafd en Dan kunt afnemen zijn op deze pagina overzichtelijk weergegeven.
(Kosten op de contact en kosten pagina):
WISC of WAIS afname en verslag.
Ontwikkeling onderzoek.
WISC en WAIS zijn de enige testen die zinvolle informatie geeft over de cognitieve capaciteiten. Hoogbegaafd En Dan voert ook een hypothese onderzoek uit. De onderliggende subtesten worden met elkaar vergeleken. Op die manier wordt duidelijk hoe de cognitieve capaciteiten zijn samengesteld.
IQ is niet alleen een Totaal IQ. IQ is een samenstelling van diverse cognitieve capaciteiten. Alleen inzichtelijk te maken met de Wechsler capaciteiten testen WISC en WAIS.
Ontwikkeling Onderzoek bij Hoogbegaafd(en) Dan?
Diensten aanbieden met woorden als onderzoek en testen, schrikt sommige ouders af. Jammer en onterecht. Natuurlijk zijn de onderzoeken van psychologen of scholen irritant en zinloos. Dit kan gezien worden als eng en onwenselijk.
Veel voorkomende doctrine van school is dat kinderen vooral een leuke jeugd moeten hebben. Psychologen willen vooral stigma’s op kinderen drukken met iets dat ze ‘ een diagnose’ noemen. Het probleem met die doctrine en stigma’s is: hoogbegaafde kinderen hebben die leuke jeugd niet als ze geen goed leeraanbod krijgen.
Leuk kleuteren is er voor hoogbegaafde kinderen niet bij, als de school dood saaie kleuter klassen heeft. Er geen leerkrachten voor de klas staan die kleuters cognitief kunnen uitdagen. Spelen met een boekje in een hoekje is immers geen cognitieve uitdaging. Een hoogbegaafde kan zijn kindertijd wel vergeten met een stigma als AUTISME, ADHD of ODD.
Ontwikkeling is een concept dat bij een persoon hoort en niet iets dat in relatie tot andere personen of kinderen staat. Het is geen cijfermatig gegeven, dat in relatie met een gemiddelde van de klas staat. Ontwikkeling is zelfs geen door SLO of OCW bedachte leerlijn.
Ontwikkeling onderzoek geeft u een inzicht in de status van de ontwikkeling van uw kind. Zijn er gapende gaten in de ontwikkeling van uw kind? Veelal zijn deze veroorzaakt door de school. Inzicht in de ontwikkeling, zorgt dat het kind beter in het vel gaat zitten. Het onderwijs claimt dat het andersom is. Desondanks zitten hoogbegaafden lekker in het vel als de aandacht is gericht op de leerontwikkeling van de hoogbegaafde zelf. Als we luisteren en begrijpen wat de hoogbegaafde zelf nodig heeft.