ODD is een verzameling gedragingen, die lastig of vervelend kind als oorsprong hebben. Net als Hysterie en Homofilie als geestesziekte in de DSM waren opgenomen, heeft de lobby van leerkrachten en docenten lastig gedrag in de DSM gekregen. De terminologie onaangepast (gedrag) of a-sociaal(gedrag) was rond die tijd ook heel gangbaar.
Veroordelingen van leerkrachten en docenten hebben geresulteerd in het opnemen van lastig gedrag in de DSM onder de term ODD.
ODD is opgenomen in de DSM om scholen een stok te geven om kinderen mee te slaan. Zoals de term hysterie in de DSM is opgenomen omreden van de veroordeling van vrouwen door de niet begrijpende mannen. De meest bizarre lobby was rond de term homofilie. In de DSM opgenomen door het veroordelen van de Christelijke ideologie. De DSM commissie is meermaals lobby groepen ten dienste geweest. De psychologen hadden geen enkele wetenschappelijke onderbouwing voor deze zogenaamde stoornissen. Het gevolg is dat deze vermeende stoornissen, als feit (konden) worden gebruik tegen mensen.
Lastig gedrag is vooral een leerkracht of docent probleem, die begrijpen het gedrag van een mens niet. De macht van scholen zorgt dat de veroordeling in de DSM staat.
Hoogbegaafdheid is gelukkig geen DSM Stoornis, maar het stoornisdenken heeft er wel verwoestend effect op. Hoogbegaafden wordt regelmatig een vermeende gedragsstoornis opgelegd. Leerkrachten en docenten kunnen zo met de DSM systematiek, het eigen falen maskeren. Na de zogenaamde diagnose, wordt de hoogbegaafde dan als gedragsprobleem gezien. De hoogbegaafde gaat zich er dan ook naar gedragen.
Mensen met een IQ boven de 120 punten op de Binet schaal, kunnen belemmeringen ervaren in de (leer)ontwikkeling. Belemmeringen veroorzaakt door slecht onderwijs, waarin leerkrachten en docenten met laag IQ les mogen geven. De mens wil van nature een cognitief stabiele situatie. Bij hoog IQ wil dat zeggen een goed onderwijsaanbod. Als school dat aanbod niet geeft, is er een gebrek aan goed onderwijs. Dit noemen we pedagogische verwaarlozing. Als gevolg van deze verwaarlozing en de cognitieve dissonantie, vertonen kinderen navenant gedrag. Een Auto zonder banden vliegt immers ook uit de bocht. Uit de nalatigheid van leerkrachten en docenten, ontstaat gedrag bij de leerling als uiting van het gevoel van ongemak.
Hoogbegaafd en Dan richt zich uitsluitend op gedrag. Het onderzoek gaat uitzoeken wat de oorzaak van het gedrag is in relatie met het IQ.
Link naar site en boek:
https://wij-leren.nl/misdiagnose-hoogbegaafden.php
(Citaat van de site) Verkeerde diagnoses van hoogbegaafden zorgen vaak voor onnodig lijden. Daarom is het belangrijk om een juiste diagnose te stellen. Het boek Misdiagnose van hoogbegaafden van James T. Webb e.a. behandelt veel voorkomende misdiagnoses en maakt duidelijk wat de overeenkomsten en verschillen zijn met hoogbegaafdheid.