Diensten die u als klant van Hoogbegaafd(en) Dan? kunt afnemen zijn gericht op volwassen hoogbegaafden van 18 jaar t/m 99 jaar. Op deze pagina overzichtelijk weergegeven.
(Kosten op de contact en kosten pagina):
WISC of WAIS afname en verslag.
Ontwikkeling onderzoek.
WISC en WAIS zijn de enige testen die zinvolle informatie geeft over de cognitieve capaciteiten. Hoogbegaafd(en) Dan? voert ook een hypothese onderzoek uit. De onderliggende sub testen worden met elkaar vergeleken. Op die manier wordt duidelijk hoe de cognitieve capaciteiten zijn samengesteld.
IQ is niet alleen een Totaal IQ. IQ is een samenstelling van diverse cognitieve capaciteiten. Alleen inzichtelijk te maken met de Wechsler capaciteiten testen WISC en WAIS.
WISC of WAIS afname en verslag = Diagnostiek
Diensten voor volwassen hoogbegaafden zijn uiteraard ook afname van IQ Testen. Diagnostiek van een WAIS of een WISC uit uw kinderjaren, levert veel waardevolle informatie op.
Niet door het IQ getal, maar door de hypothese analyse.
Diagnostiek aanbieden met woorden als onderzoek en testen, schrikt sommige volwassen hoogbegaafden af. Volgens Hoogbegaafd(en) Dan? is dat jammer en onterecht. Natuurlijk zijn de onderzoeken van psychologen of scholen irritant en zinloos. De negatieve ervaringen met die gremia, kan niemand meer wegnemen.
Stigma’s en Diagnose
Stigma’s, Stempels, Diagnose of DSM Geestesstoornissen. Sommige hoogbegaafden hebben alle ellende ervaren met de sector Psychologie. Orthopedagogen ziet dat al eeuwen als onwenselijk.
Psychologen willen vooral stigma’s op kinderen drukken met iets dat men in die sector ‘een diagnose‘ noemt.
Diagnose is een proces van het doen van diagnostiek!
Geen geestesstoornis uit de DSM.
Het probleem met die doctrine en stigma’s is: hoogbegaafde kinderen hebben die leuke jeugd niet als ze geen goed leeraanbod krijgen. Terwijl de veel voorkomende doctrine van school is, dat kinderen vooral een leuke jeugd moeten hebben.
Leuk kleuteren is er voor hoogbegaafde kinderen niet bij, als de school dood saaie kleuter klassen heeft. Er geen leerkrachten voor de klas staan die kleuters cognitief kunnen uitdagen. Spelen met een boekje in een hoekje is immers geen cognitieve uitdaging. Een hoogbegaafde kan zijn kindertijd wel vergeten met een stigma als AUTISME, ADHD of ODD.
Ontwikkeling is een concept dat bij een persoon hoort en niet iets dat in relatie tot andere personen of kinderen staat. Het is geen cijfermatig gegeven, dat in relatie met een gemiddelde van de klas staat. Ontwikkeling is zelfs geen door SLO of OCW bedachte leerlijn. Daarom is het relevant en een EYE-opener als hoogbegaafde volwassenen, inzicht krijgen in de eigen (leer)ontwikkeling.
( https://www.sengifted.org/post/misdiagnosis-and-dual-diagnosis-of-gifted-children )
Diensten zoals: Ontwikkeling Onderzoek
Diensten zoals ‘Ontwikkeling onderzoek’ geeft u een inzicht in de status van de ontwikkeling welke u als kind heeft doorgemaakt. Zijn er gapende gaten in die ontwikkeling, die ongelukkig maken?
Veelal is het gevoel van ongelukkig zijn, veroorzaakt door de school. Inzicht in de ontwikkeling, zorgt dat de kindertijd inzichten geeft. NA een onderzoek is de kans groot dat u beter in het vel gaat zitten.
Het onderwijs claimt dat het andersom is. Desondanks zitten hoogbegaafden lekker in het vel als de aandacht is gericht op de leerontwikkeling van de hoogbegaafde zelf.
We luisteren en begrijpen wat de hoogbegaafde zelf nodig heeft.