Leren is Meta-Cognitief Denken en het Regulatief Proces (Studerend Lezen en Plannen). Het Transformatief Proces is aanleren van nieuwe stof. Hoogbegaafde leerlingen moeten dat leren op school.
Regulatief Proces bestaat uit drie stappen:
1) Evaluation b = reflectie op de aangeleerde kennis,
2) Planning = schema’s kunnen maken voor het leren
(transformatief proces),
3) Monitoring = overzicht kunnen houden van wat is aangeleerd en het leren (leerontwikkeling)
– (Regulatief Proces / De Jong, 2006) –
Hoogbegaafdheid en Leren Leren betreft de Leerontwikkeling en Motivatie. Het remmende karakter van het in kleine stapjes aanbieden van leerstof, zou de motivatie van de leerling kunnen doen afnemen tot een zo laag niveau dat de leerling kan gaan onderpresteren.
(Mönks & Ypenburg, 1993; de Vries, 1996; Span, 1988)
Het eerste leertechnische aspect van aanspreken van motivatie is gelegen bij processen in de leerlingen zelf. Het onderwijsleerproces van de leerling moet bij voorkeur bestaan uit een frequent reflecteren op de kwaliteit van het geleerde.
(Bransford & Nitsch, 1978, in Lin, Hmelo, Kinzer & Secules, 1999)
De de leerling moet in staat zijn tijdens het LerenLeren
a) van gedachten te kunnen veranderen gedurende het proces,
b) voorkennis met nieuwe kennis te kunnen koppelen,
c) nieuwe informatie te vergaren of toe te kunnen voegen aan bestaande kennis
(Bransford et al., 2000; Wiske et al., 2001;
in ten Brummelhuis et al., 2008).
Hoogbegaafdheid en Leren Leren is Meta-Cognitief Denken
Hoogbegaafdheid en Leren Leren betreft vaardigheden die in de literatuur bekend zijn als ‘Meta-cognitief denken’.
(Brown, Bransford, Ferrara, & Campione, 1983;
Flavell, 1987, in Lin et al., 1999)
Meta-cognitief denken wordt gezien als een belangrijke component voor:
– het succesvol aanleren van nieuwe domeinen,
– het effectief mobiliseren van voorkennis,
– het organiseren van informatie en informatiebronnen.
(Bransford & Stein, 1993; Brown et al., 1983;
Scardamalia & Bereiter, 1991, in Lin et al., 1999).
Dit is een manier van denken welke een springplank is voor:
– zelf-monitoring,
– zelf-correctie,
– zelf-motivatie.
(Lin, Hmelo, Kinzer & Secules, 1999).
Leren is het Transformatief Proces
Transformatief proces bestaan uit vijf stappen:
Orientation – (identification of variables and relations) waarin de leerling variabelen en relaties gaat identificeren (De Jong, 2006). Het wetenschappelijk denkproces begint met het ontwikkelen van een voorstelling van het probleem, om daaruit een oplossing te genereren binnen een serie beperkingen (Zimmerman, 2000). De leerling realiseert zich de beperkingen van de in zijn eigen geheugen opgeslagen kennis.
HeT zich herhalende proces van drie stappen (SRP – vergelijk het met Dewey)
II) Hypothesis generation – (formulation of a statement or a set of statements, perhaps as a model) waarin de leerling beweringen of groepjes van beweringen gaat formuleren of zelfs een model kan ontwerpen (De Jong, 2006). De leerling moet minder ontwikkelde oplossingsstrategieën durven los te laten en open staan om nieuwe meer ontwikkelde strategieën aan te nemen welke de voorkennis misschien wel tegen spreken (Zimmerman, 2000).
III) Experimentation – (changing variable values, making predictions, and interpreting outcomes) waarin de leerling voorspellingen doet, deze aan de praktijk toetst en de uitkomsten weet te interpreteren (De Jong, 2006). De leerling ontdekt de kracht van zijn/haar eigen observaties door een gestructureerde aanpak van experimentele testen (pos./neg. test), waarin de leerling causale verbanden weet te leggen door een Vary One Thing At a Time (VOTAT) OF Hold One Thing At a Time (HOTAT) strategie (Zimmerman, 2000).
IV) Reaching conclusions – (on the validity of the hypothesis) waarin de leerling de validiteit van zijn/haar hypotheses gaat controleren (De Jong, 2006). De leerling heeft daarbij de moeilijke taak om eigen regels aan te nemen of te weerleggen op basis van de feedback uit de vorige fases (Zimmerman, 2000). Scientists zullen dan bepalen welke factoren tijdens de vorige fases een verschil hebben gemaakt en welke niet, Engineers zullen streven naar een optimalisatie van het proces of het bereiken van een effect (Zimmerman, 2000).
AFSLUITING NA MEERDERE HERHALINGEN VAN SRP
V) Evaluation a – (reflection on the learning process)
waarin de leerling reflecteert op het gehele transformatieve proces (De Jong, 2006). De leerling moet daarvoor de resultaten uit het proces en de gedane voorspellingen van de nieuwe hypothese vergelijken (Zimmerman, 2000).
Scientific Reasoning Proces
Transformatieve Processen II t/m IV vormen samen de Scientific Reasoning Processes zoals beschreven door Zimmerman (2000). De Jong (2006) heeft de SRP ingebed in een breder model onder de naam
‘Constitutive Cognitive Processes Model’ (CCPM). Dit model is praktisch toepasbaar als pedagogisch model voor leerlingen.
Het CCPM bestaat uit twee simultaan lopende processen te weten de Transformative Processes en de Regulative Processes. Indien een leerling in voldoende mate reflectief kan denken, is het de bedoeling dat deze regie voert over beide processen. Indien het nodige reflectief denken onvoldoende is kan de leerling het Transformatief Proces bewaken en de docent het Regulatief Proces.
Leren Leren is ook Reflectief leren denken
Reflectief denken noodzakelijk, omdat deze pedagogische aanpak is gericht op wat de individuele leerling doet voor, tijdens en/of na het oplossen van een probleem (Lin, Hmelo, Kinzer & Secules, 1999).
Reflectief denken wordt in social constructivist theorie omschreven als:
(Lin et. al, 1999)
– een actief, bewust en betekenisvol proces
– van onderzoeken, ontdekking en leren,
– het begrijpen door de leerling van zichzelf
– in een variëteit aan contexten
– op het gebied van organiseren van de leeromgeving,
– monitoren van eigen verrichtingen,
– en evalueren van het eigen leerproces, sociale interacties
– met de bedoeling om meerdere perspectieven
– en feedback te verkrijgen op eigen handelen en begrip.
Referenties
De Jong, T. (2006a). Computer simulations: Technological advances in
inquiry learning. Science, 312, 532-533.
De Jong, T. (2006b). Scaffolds for Scientific discovery learning.
Advances in learning and instruction series.
Handling complexity in learning environments. 107-111.
De Jong, T., & van Joolingen, W. R. (1998). Scientific discovery
learning with computer simulations of conceptual domains.
Review of Educational Research, 68, 179-202.
Lin, X., Hmelo, C., Kinzer, C. & Secules, T. (1999).
Designing technology to support reflection. Educational Technology,
Research and Design (ETR&D), 47(3), 43-62.
Lin, X., Hmelo, C., Kinzer, C. & Secules, T., (1999).
Designing technology to support reflection. Educational Technology,
Research and Development (ETR&D), 47(3), 43-62.
Mönks, F.J., & Ypenburg, I.H., (1993). Hoogbegaafde kinderen thuis en op school. Assen, Dekker en van de Vegt, 1993.
Span, P., (1988). Onderpresteren op school door hoogbegaafde leerlingen. Tijdschrift voor orthopedagogiek, kinderpsychiatrie en klinische
kinderpsychologie, 13.
Vries, H., de (1996). Intelligente kinderen. Een handleiding voor opvoeders. Antwerpen: Bosch & Keuning.
Zimmerman, C. (2000). The development of scientific reasoning skills.
Developmental Review, 20, 99 – 149.
Link naar de video:
De vier principes van niet op prestatie gericht onderwijs.